Dla Rodziców
Pomoc i opieka dla całej rodziny.
SzkoÅ‚a dla Rodziców dzieci przedszkolnych na terenie Poradni.
Dziecko 6-letnie u progu nauki w klasie I.
SzkoÅ‚a dla Rodziców Nastolatków, SzkoÅ‚a dla Rodziców – RodzeÅ„stwo bez rywalizacji
(zajęcia grupowe na terenie Poradni, treningi indywidualne).
Grupa wsparcia (po zajÄ™ciach szkoÅ‚y dla Rodziców Nastolatków).
WykÅ‚ady dla rodziców na terenie szkóÅ‚ i przedszkoli:
Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
Dzieci a multimedia – wprowadzenie do problemu (rodzice uczniów I etapu edukacyjnego)
Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów ? (rodzice uczniów I etapu edukacyjnego)
Rozwój psychofizyczny dziecka w wieku 4, 5, 6 lat
Rola integracji sensorycznej w rozwoju psychoruchowym dziecka (rodzice dzieci przedszkolnych)
Depresja, myÅ›li i próby samobójcze wÅ›ród nastolatków – sygnaÅ‚y ostrzegawcze, przyczyny i metody postÄ™powania
Adaptacja dziecka do przedszkola
„Wiem, umiem, potrafiÄ™. Jak zachÄ™cić dziecko do wspóÅ‚dziaÅ‚ania i samodzielnoÅ›ci?”
„Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci?”
„Jak pomóc dziecku uczyć siÄ™ w domu i szkole?”- wskazówki do pracy z dzieckiem na spotkaniach indywidualnych z pedagogiem na terenie Poradni, warsztaty
„Moje dziecko jest nieÅ›miaÅ‚e- ksztaÅ‚towanie poczucia wÅ‚asnej wartoÅ›ci”
„Warsztaty z komunikacji empatycznej, opartej na uczuciach i potrzebach”- warsztaty
Indywidualne porady psychologa, oligofrenopedagoga, logopedy, socjoterapeuty, doradcy zawodowego na terenie Poradni.
UdziaÅ‚ rodziców, których dzieci uczÄ™szczajÄ… na socjoterapiÄ™ grupowÄ… w krótkich proponowanych im formach: wykÅ‚ad, rozmowa, film.
Informowanie rodziców o dziaÅ‚aniach Poradni poprzez foldery, plakaty, stronÄ™ internetowÄ….
ZajÄ™cia warsztatowe na terenie Poradni dla rodziców zmagajÄ…cych siÄ™ w trudnoÅ›ciami wychowawczymi (elementy SzkoÅ‚y dla Rodziców).
Porady dla rodziców z wykorzystaniem technik Terapii Skoncentrowanej na RozwiÄ…zaniach.
Porady po badaniach psychologiczno – pedagogicznych, logopedycznych. Interpretacja orzeczeÅ„, opinii.
Warsztaty dla rodziców „Aktywny Rodzic” – pomoc, wspieranie swoich dzieci w planowaniu Å›cieżku edukacyjno – zawodowej.
Realizacja zadaÅ„, prelekcji, warsztatów wedÅ‚ug zapotrzebowania, zgÅ‚aszanego przez placówki.
Warsztaty kaligrafii dla rodziców z dziećmi „Zabawa w pisanie” (na terenie Poradni).
SzkoÅ‚a dla Rodziców i Wychowawców

SzkoÅ‚a dla Rodziców i Wychowawców to program spotkaÅ„ dla każdego, kto szuka sposobu na nawiÄ…zanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami.
Jego gÅ‚ównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i mÅ‚odzieżą. Nauka umiejÄ™tnoÅ›ci lepszego porozumiewania siÄ™, refleksja nad wÅ‚asnÄ… postawÄ… wychowawczÄ…, wymiana doÅ›wiadczeÅ„, to maÅ‚e kroki ku głębszej relacji, dajÄ…cej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskoÅ›ci. To także nauka dialogu i ksztaÅ‚towanie wiÄ™zi opartych na wzajemnym szacunku.
GÅ‚ówne motto SzkoÅ‚y dla Rodziców i Wychowawców brzmi: Wychowywać to kochać i wymagać.
Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co (zgodnie z wynikami badań J. D. Hawkinsa) sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.
Program w dużej części bazuje na cyklu książek A. Faber i E. Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas sÅ‚uchaÅ‚y. Jak sÅ‚uchać, żeby dzieci do nas mówiÅ‚y”, „RodzeÅ„stwo bez rywalizacji. Jak pomóc wÅ‚asnym dzieciom żyć w zgodzie, żeby samemu żyć z godnoÅ›ciÄ…”, „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny”, „Jak mówić, żeby dzieci siÄ™ uczyÅ‚y w domu i w szkole”, „Jak mówić do nastolatków, żeby nas sÅ‚uchaÅ‚y. Jak sÅ‚uchać, żeby z nami rozmawiaÅ‚y” (Wydawnictwo Media Rodzina).
SzkoÅ‚a dla Rodziców i Wychowawców uczy nie tyle „metod” co budowania relacji w duchu podmiotowoÅ›ci i dialogu.
Standardy:
SzkoÅ‚a dla Rodziców i Wychowawców jest programem profilaktyki uniwersalnej ukierunkowany na przeciwdziaÅ‚anie zachowaniom problemowym dzieci i mÅ‚odzieży oraz podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli. Adresowany do dorosÅ‚ych.
Tematyka zajęć:
Część I – Budowanie relacji dorosÅ‚y – dziecko, a w tym:
-
wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
-
rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
-
aktywne, wspierające słuchanie,
-
motywowanie dziecka do wspóÅ‚dziaÅ‚ania,
-
modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
-
uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
-
wspieranie procesu usamodzielniania siÄ™ dziecka,
-
budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
-
konstruktywne rozwiÄ…zywanie konfliktów.
Część II – Wspieranie procesu budowania wzajemnych (opartych na wiÄ™zi i szacunku) relacji miÄ™dzy dziećmi:
-
rywalizacja i zazdrość między dziećmi,
-
kÅ‚ótnie, bójki dzieci i różne inne trudnoÅ›ci,
-
problem sprawiedliwoÅ›ci, ulubieÅ„ców i egoizmu,
-
wpÅ‚yw ról na relacje miÄ™dzy dziećmi.
Część III – dla rodziców i wychowawców nastolatków uwzglÄ™dniajÄ…ca problemy wieku dorastania:
-
młodzieńczy bunt,
-
pragnienie akceptacji,
-
potrzeba decydowania o sobie,
-
przedwczesne zainteresowanie seksem,
-
narkotyki,
-
niebezpieczeÅ„stwo mediów.
Zachęcamy do zapoznania się z Programem i włączenia się w jego realizację.