Dla Rodziców
Pomoc i opieka dla całej rodziny.
Szkoła dla Rodziców dzieci przedszkolnych na terenie Poradni.
Dziecko 6-letnie u progu nauki w klasie I.
Szkoła dla Rodziców Nastolatków, Szkoła dla Rodziców – Rodzeństwo bez rywalizacji
(zajęcia grupowe na terenie Poradni, treningi indywidualne).
Grupa wsparcia (po zajęciach szkoły dla Rodziców Nastolatków).
Wykłady dla rodziców na terenie szkół i przedszkoli:
Wspomaganie rozwoju mowy dziecka
Dzieci a multimedia – wprowadzenie do problemu (rodzice uczniów I etapu edukacyjnego)
Jak modelować zachowania dziecka wobec multimediów ? (rodzice uczniów I etapu edukacyjnego)
Rozwój psychofizyczny dziecka w wieku 4, 5, 6 lat
Rola integracji sensorycznej w rozwoju psychoruchowym dziecka (rodzice dzieci przedszkolnych)
Depresja, myśli i próby samobójcze wśród nastolatków – sygnały ostrzegawcze, przyczyny i metody postępowania
Adaptacja dziecka do przedszkola
„Wiem, umiem, potrafię. Jak zachęcić dziecko do współdziałania i samodzielności?”
„Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci?”
„Jak pomóc dziecku uczyć się w domu i szkole?”- wskazówki do pracy z dzieckiem na spotkaniach indywidualnych z pedagogiem na terenie Poradni, warsztaty
„Moje dziecko jest nieśmiałe- kształtowanie poczucia własnej wartości”
„Warsztaty z komunikacji empatycznej, opartej na uczuciach i potrzebach”- warsztaty
Indywidualne porady psychologa, oligofrenopedagoga, logopedy, socjoterapeuty, doradcy zawodowego na terenie Poradni.
Udział rodziców, których dzieci uczęszczają na socjoterapię grupową w krótkich proponowanych im formach: wykład, rozmowa, film.
Informowanie rodziców o działaniach Poradni poprzez foldery, plakaty, stronę internetową.
Zajęcia warsztatowe na terenie Poradni dla rodziców zmagających się w trudnościami wychowawczymi (elementy Szkoły dla Rodziców).
Porady dla rodziców z wykorzystaniem technik Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach.
Porady po badaniach psychologiczno – pedagogicznych, logopedycznych. Interpretacja orzeczeń, opinii.
Warsztaty dla rodziców „Aktywny Rodzic” – pomoc, wspieranie swoich dzieci w planowaniu ścieżku edukacyjno – zawodowej.
Realizacja zadań, prelekcji, warsztatów według zapotrzebowania, zgłaszanego przez placówki.
Warsztaty kaligrafii dla rodziców z dziećmi „Zabawa w pisanie” (na terenie Poradni).
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców to program spotkań dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami.
Jego głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku.
Główne motto Szkoły dla Rodziców i Wychowawców brzmi: Wychowywać to kochać i wymagać.
Ucząc umiejętności otwartego porozumiewania się w rodzinie program jednocześnie przyczynia się do budowania silnej więzi między rodzicami a dziećmi, co (zgodnie z wynikami badań J. D. Hawkinsa) sprawia, że jest on także programem profilaktycznym.
Program w dużej części bazuje na cyklu książek A. Faber i E. Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, „Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, żeby samemu żyć z godnością”, „Wyzwoleni rodzice, wyzwolone dzieci. Twoja droga do szczęśliwej rodziny”, „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole”, „Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały. Jak słuchać, żeby z nami rozmawiały” (Wydawnictwo Media Rodzina).
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców uczy nie tyle „metod” co budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu.
Standardy:
Szkoła dla Rodziców i Wychowawców jest programem profilaktyki uniwersalnej ukierunkowany na przeciwdziałanie zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży oraz podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców i nauczycieli. Adresowany do dorosłych.
Tematyka zajęć:
Część I – Budowanie relacji dorosły – dziecko, a w tym:
-
wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
-
rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
-
aktywne, wspierające słuchanie,
-
motywowanie dziecka do współdziałania,
-
modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
-
uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
-
wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
-
budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
-
konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
Część II – Wspieranie procesu budowania wzajemnych (opartych na więzi i szacunku) relacji między dziećmi:
-
rywalizacja i zazdrość między dziećmi,
-
kłótnie, bójki dzieci i różne inne trudności,
-
problem sprawiedliwości, ulubieńców i egoizmu,
-
wpływ ról na relacje między dziećmi.
Część III – dla rodziców i wychowawców nastolatków uwzględniająca problemy wieku dorastania:
-
młodzieńczy bunt,
-
pragnienie akceptacji,
-
potrzeba decydowania o sobie,
-
przedwczesne zainteresowanie seksem,
-
narkotyki,
-
niebezpieczeństwo mediów.
Zachęcamy do zapoznania się z Programem i włączenia się w jego realizację.